ثبت طرح صنعتی
نوشته شده توسط : ali

ثبت طرح صنعتی :

 موسسه ثبت شرکت کریم خان ارائه دهنده تمامی خدمات ثبتی از قبیل ثبت طرح صنعتی می باشد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر  با شماره 02188946700 تماس حاصل فرمایید.

در زبان معمول ٫ طرح صنعتی معمولاً به شکل و ظاهر یک کالا اشاره دارد ٫ اما در لسان حقوقی مالکیت فکری طرح صنعتی خصوصیات مربوط به شکل و ساختار ٫ نقش و تزئینات به کار رفته در یک کالا به واسطه یک فرآیند صنعتی است که در کالای خاتمه یافته ایجاد چشم نوازی و جذابیت کند. هر طرحی که محصولی خلاقانه و منحصر به فرد از نظر ظاهری داشته باشد را می توان در کل طرح صنعتی نامید.

 

بنا بر این به عنوان یک قاعده کلی ٫ طرح صنعتی متشکل می شود از :

 

    ویژگی های سه بعدی مانند شکل یک کالا.

    ویژگی های دو بعدی مانند تزئینات ٫ خطوط یا رنگ های به کار رفته در یک کالا.

    ترکیبی از موارد فوق.

 

طرح صنعتی در انواع گسترده ای از محصولات صنعتی و صنایع دستی به کار برده می شود. از ابزار فنی و تجهیزات پزشکی گرفته تا ساعت ها ٫ جواهرات ٫ کالا های لوکس و تجملی ٫ ابزار خانگی ٫ وسائل الکترونیکی ٫ ماشین های سواری و از طرح های نساجی گرفته تا کالا های تفریحی ٫ همه می توانند مشمول طرح صنعتی باشند.

حمایت از طرح صنعتی و حقوق دارنده طرح صنعتی :

 

هرگاه یک طرح صنعتی به موجب قانون به ثبت رسیده باشد مالک آن از حق انحصاری ٫ جلوگیری از نسخه برداری غیر مجاز یا تقلید توسط اشخاص ثالث برخوردار می شود این حق موجب می شود اشخاص ثالث از ساخت ٫ عرضه ٫ واردات ٫ صادرات یا فروش هر محصولی که طرح در آن به کار رفته یا در آن گنجانده شده است منع می شوند.

 

در قانون جمهوری اسلامی ایران در ماده ۲۸ قانون حمایت از اختراعات ٫ طرح صنعتی ٫ علایم و نام های تجاری مصوب سال ۱۳۸۶ این حقوق را اینچنین بر می شمارد:

 

    بهره برداری از هر طرح صنعتی که در ایران ثبت شده باشد توسط اشخاص ٫ مشروط به موافقت مالک آن می باشد.

    بهره برداری از یک طرح صنعتی ثبت شده عبارت است از : ساخت ٫ فروش ٫ وارد کردن اقلام حاوی آن طرح صنعتی.

    مالک طرح صنعتی ثبت شده می تواند علیه شخصی که بدون موافقت صاحب طرح صنعتی افعال مذکور در بند ۲ این ماده را انجام دهد یا مرتکب عملی شود که عادتاً موجبات تجاوز آینده را فراهم آورد در دادگاه اقامه دعوی نماید.

 

فرق طرح صنعتی و اختراع :

 

همانگونه که در تعریف طرح صنعتی بیان شد ٫ طرح و آفریننده یک طرح صنعتی به جنبه های فنی آن محصول نمی پردازد و آنچه برایش مهم است ارائه یک محصول شکیل و زیبا به مصرف کننده است ؛ اما برعکس در اختراع ٫ آنچه برای یک مخترع مهم است قرار دادن چند عنصر در کنار هم و در نهایت کسب نتیجه مورد نظر از عملکرد آن عنصر است.

 

بنا بر این در طرح صنعتی آفریننده به دنبال زیبائی محصول است ولی در اختراع ٫ آفریننده به دنبال کسب نتیجه عملکرد و فنی محصول است.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت طرح صنعتی :

 

    عکس از نمونه کار از زوایای مختلف و حدالامکان ۳ بعدی و طرز صحیح آن در موسسه ثبت شرکت کریم خان همشهری توسط کارشناس مربوطه اعلام می گردد.

    برای اشخاص حقیقی کارت ملی و شناسنامه.

    برای اشخاص حقوقی مدارک هویتی شرکت و مدیر عامل.

    مدارک تکمیلی در موسسه ثبت شرکت کریم خان همشهری اعلام می گردد.





:: بازدید از این مطلب : 403
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: